Путін переграв
себе, намагаючись сподобатися громадянам довіреної йому території. Його
поведінка й справді пригадала світові „кузькіну мать” і гучний мешт Хрущова на
трибуні ООН
Росія продовжує звичний біг по колу: вирішення власних проблем за рахунок
спокою інших мешканців планети – вроджений стан імперії, яка пережила вже
кілька трансформацій, що, далебі, не зрушили її геному ні на йоту.
Владімір Путін, за влучним висловом екс-президента Польщі Качинскі, вдається
до риторики, яка відгонить нафталіном „Карибської кризи”: „Це мова, яку ніколи
не використовували Єльцин або Ґорбачов, або навіть Брежнєв. Це мова Хрущова”.
Без сумніву, історична алюзія нинішнього керівника „ерефії” і знаного
„кукурудзовода” – доволі змістовна: предтечі Нікіти Сєргєєвіча, хвацько
засуджені на ХХ з’їзді, тримали “за ноги” не тільки ініціатора „відлиги”, але й
ціле покоління наступних вождів, аби відбути справжню реінкарнацію в особі
Владіміра Владіміровича – кадрового чекіста.
Проте суть навіть не у тому. Справжній контекст путінських словесних рулад
полягає у загальному дискомфорті нинішньої російської ситуації. Країна-гігант
та її мешканці, які ментально відчувають себе імперцями, не можуть знайти себе
на периферії цивілізаційного процесу. Ба більше, - ситуація з Сирією та Парижем
чітко дає сигнал, що Москва опинилася на периферії у власній країні. Проблема у
цілковитому нерозумінні простої істини: на маргінес вона потрапила не зі злої
волі Вашингтона чи прибульців з Марса. „Неформат” Росії – у надуманій манії
величі, прагненні вирізнятися не у царині загальнолюдських пріоритетів, а
військовою потугою і диктатом. Зрештою, хіба тільки Москва недужає на месійну
хворобу?
Але тут – випадок клінічний. Путін переграв себе, намагаючись сподобатися
громадянам довіреної йому території. Його поведінка й справді пригадала світові
„кузькіну мать” і гучний мешт Хрущова на трибуні ООН. А його не виголошені
діалоги з Махатмою стануть, мабуть, об’єктом
ретельного дослідження психоаналітиків. Задавнений комплекс безпідставної величі і разом з
тим, – ретельно замасковані фобії власної неповноцінності; бундючність нувориша
плюс неотесаність солдафона; псевдоєвропейська манірність і непристойний
підтекст; новітні терміни і старі штампи. „Достоєвщина”, вигнана в три шиї з
порядного товариства, підсвідомість „уніженного і оскорбльонного”, і від того –
агресивного й брутального.
"Відтоді як постав большевизм, – написав задовго до путінського
інтерв’ю великий іспанець Гассет, – я дотримувався думки, що тут ходить про
окремішній у європейській політиці рух, рух специфічно російський, оскільки
Росія - це не Європа, і європейського там є лиш певний репертуар теорій чи,
краще сказати, термінологій”.
Путінська „гра в бісер” у контексті майбутніх катаклізмів у Росії виглядає
спробою не стільки пересваритися із західними лідерами, а дещо втихомирити
їхній пильний інтерес до того, чим живе країна. Розчаровані співрозмовники
російського президента можуть взяти відверті образи на свою адресу близько до
серця. На що, зрештою, і розраховані недипломатичні пасажі їхнього нечастого візаві.
Путіну ж потрібна тимчасова подоба „залізної завіси”, аби втілити свій підкилимний
план утримання влади. Ніхто сьогодні не може певно сказати, як розвиватимуться
події на вулицях російських міст: за сценаріями, випробуваними на „маршах
незгідних”, чи за старими кальками з вибухами будинків у Москві.
Відтак, коли цілей буде досягнуто, кремлівське керівництво знову спробує
надягти замість ватників європейські костюми від Бріоні і почне переконувати
спільноту у тому, що поділяє її цінності. Але чи повірить Європа? Судячи з
історії, так. Меркантильність і прагнення до безтурботного ситого життя
переважить здоровий глузд.
Якщо, звичайно, у тамтешніх лідерів не виникне потреба повернутися до
недавньої історії і взяти звідти кілька неприємних уроків. Підстави для цього
шукаймо у новому обличчя Старого світу, зокрема, у досвіді держав, які отримали
перші наочні уроки путінської практики.
Ілюстрація: Fb
Немає коментарів:
Дописати коментар