Час – то дивна штука, якій властиво повертати предмет
людських зацікавлень зовсім несподіваною гранню, а відтак змінювати й
просторові уявлення про минувшину
Українську традицію акцентів на поразках та
нещастях минулого розкритиковано лише нелінивими. І проблема тут, радше, є
предметом для етнопсихолога, аніж для політика-практика, тим паче у добу,
позначену засиллям піар-технологій, які навіть найдошкульніше фіаско здатні
перетворити на ерзац найвидатнішої вікторії. Інша річ, що, як наспівував колись
Булат Окуджава, наші п’єдестали, зазвичай, вищі від перемог.
В Україні маємо ситуацію, коли апелювати до
визнаних авторитетів національного пантеону означає щоразу наштовхуватися на
ризик визнання їхніх невдач, а тому формула сучасного російського філософа
Алєксєя Сахніна «усіляка традиція – це лише конкретна форма панування мертвих
поколінь над живими» знаходить у вітчизняному котексті цілковите підтвердження.
Однак не варто впадати у крайнощі і гадати, що
час зупинився, а наслідки учорашніх звитяг чужинців над українцями зафіксовано
на вічних скрижалях. Час – то дивна штука, якій властиво повертати предмет
людських зацікавлень зовсім несподіваною гранню, а відтак змінювати й
просторові уявлення про минувшину.
Ось недавно була чергова річниця «Полтави», і з
цієї нагоди, хай не часто, та згадували Івана Мазепу. Не тільки у Чернігові,
Мазепинцях чи Перхтольдсдорфі чи Кергонксоні. Пам’ятник гетьману наразі не
постав лише на полі битви, яка ось уже понад триста літ уважалася фактом його
поразки, рівно ж як і остаточною крапкою незалежності України. Втім, – і це
властивість часу, – крапка виявилася всього лише комою, складно-підрядність
історичного ланцюга потверджена наступними віхами, аж до 24 серпня 1991-го.
Та ж історія і з російською анафемою «зраднику»:
РПЦ змушена була скасувати її як архаїзм ще 1918-го, але дотеперішні викрутаси
російського кліру, особливо Алєксія ІІ і Кіріла можна вважати прозорим натяком
на підпорядкованість духовної інституції сусідським світським структурам.
Бо цілком можливо, що в Кремлі прекрасно
усвідомлюють: полтавська поразка Івана Мазепи зараз має реальні перспективи
трансформуватися у перемогу справи його життя.
Недавно стало відомо про невдачу першого офіційного
порозуміння вищого духовенства Української православної церкви Київського
патріархату і УАПЦ, яку чомусь підозрюють у симпатіях до Кіріла. Хай надії
наразі мало, однак Собор УАПЦ все ж свідчить, що для подолання розділення Української
Церкви не досить односторонніх кроків – рух до єдності повинен бути обопільним.
Я, звісно, не буду вельми оптимістичним, однак
усе, про що тут йдеться, свідчить про бодай обережний, але поступ до постання в
Україні єдиної помісної православної церкви, до втілення ще кравчуківського
гасла «Одна держава – одна церква».
Зрештою, чому кравчуківського? Іван Мазепа,
закладаючи наріжні камені рукотворних храмів, у яких згодом його, – іронія долі!
– проклинали, також міркував про єдність держави і віри.
Ігор
Гулик. Ілюстрація: iuic.info
Немає коментарів:
Дописати коментар