Тло
умовного консенсусу між елітами, попри згадані вади, має ще й
прогнозований
зовнішній вияв. Це – стосунки з тими, хто домовлятися не бажає через різні
обставини – світоглядні, морально-етичні чи просто через нездатність до
конформізму
Попри остороги перед спробами вільних і суто політтехнологічних трактувань
демократії, до яких часто вдаються у країнах з мізерним досвідом народовладдя,
помітним є бажання сумлінних учених і публіцистів укласти феномени державотворення
на пострадянському просторі у більш-менш чіткі рамки. Серед них якось не
помічаємо вітчизняних аналітиків, вони, зазвичай, для власного ж спокою
копирсаються у сивій давнині, вершиною ж наукової відваги є для них тотальна
критика колишнього режиму.
А от у Росії, яка, попри контраверсійне тлумачення своє ролі у глобальному
світі, активно шукає власне місце під сонцем, спостерігаємо небувалий розвій
світоглядних систем і аналізу державницьких моделей. Інша річ, що багато з них
задіяні акурат на виправдання чи аргументацію безумних кроків влади.
Однак є серед низки проектів адекватно вирозумілі, придатні для вжитку
моделі. Що дивно, їх виклад можна знайти й на сторінках, здавалося б, цілком
пропутінських видань. Проблема полягає у тому, що здорові зерна загорнуті часом
у фантики офіційної доктрини, але ретельний читач зможе виловити їх поміж
рядків.
Недавно «Русскій журнал» опублікував есе Андрєя Ашкєрова «Тероризм
буденності». Попри інтригуючий заголовок, не варто шукати у ньому якихось
рецептів боротьби з моджахедами чи розв’язання чеченського вузла. Натомість –
цілком несподіване, з огляду на те, що воно, власне, лежить на поверхні,
твердження про «консенсусність» нинішніх демократій. Автор наполягає на тому, що, попри наші
бажання, ми живемо у спільноті консенсусного типу: «З етичної точки зору, – пише він, – історія
сучасних спільнот починається зі з’яви можливості конвенційного визначення
негативного. Злом виявляється те, з чим борються. З початком Нового часу етика
набула специфічної подвійності, з якої беруть початок будь-які «подвійні
стандарти». З одного боку, «етичним» є те розуміння блага, у рамках якого
благом вважають підтримку консенсусу… З іншого, – зло перетворюється у суть,
про характеристики якої «завжди можна домовитися».
А тепер спробуймо спроектувати викладене Ашкеровим на нашу українську
дійсність. Не будемо повторювати затерту тезу про те, що «коли в Москві
стрижуть нігті, то в Києві рубають пальці». Радше йдеться про певне
наслідування процесів, властивих нинішній політиці нашого північного сусіда з
відставанням у часопросторі. Автор «Русского журнала» пише, що
«спільноти консенсусного типу втілюють проект небаченого досі зневажання
прав істини. Там, де «про все можна домовитися», місця для істини нема ніколи.
Шанс домовитися «про все» логічно призводить до того, що домовитися можна і зі
злом. У крайній точці перспективи, пов’язаної зі схожою
практикою, злом стає все, з чим нема надії домовитися».
Погодьтеся, спробами «про все домовитися» рясніє наша новітня історія. Ба
більше, коли опоненти досягають бодай на йоту прийнятного результату, це
видається за значну перемогу. Консенсусна демократія по-українськи іноді межує
з абсурдом, оскільки точки дотику двох, здавалося б, паралельних світів, є дуже
умовними і віртуальними. Перепрошую за розлоге цитування, але ліпше за Ашкєрова
не скаже ніхто: «Про що ми домовляємося по-справжньому, так це про те, що нема
і не може бути жодних угод і, відповідно, жодної відповідальності за їх
втілення. Договірна діяльність з цієї точки зору – всього-навсього більш або
менш ретельне практикування безвідповідальності».
Тло умовного консенсусу між елітами, попри згадані вади, має ще й
прогнозований зовнішній вияв. Це – стосунки з тими, хто домовлятися не
бажає через різні обставини – світоглядні, морально-етичні чи просто через
нездатність до конформізму. Для «незгодних», як водиться, готують місце на
маргінесі, з них кепкують, видаючи за диваків або ж відверто називаючи
ворогами. І мова не про «опозицію» у класичному розумінні цього слова. Мова про
тих, кого ще 2013-го зібрали на Майдані мрії про справжній консенсус нації.
Ігор Гулик.
Ілюстрація: operkor.wordpress.com
Немає коментарів:
Дописати коментар