середу, 22 липня 2015 р.

Гламурний апокаліпсис

Совковий триб життя і думок сучасників, на жаль, вкоренився на генному рівні і тому знаходить продовження вже у дітях колишніх „совків”

Прочитав якось на „Гранях.ru” чудове есе Льва Рубінштейна про гламур у постсовкововому контексті. „Це не відсутність ідеології, – зауважує іменитий автор. – Це така ідеологія, у підгрунті якої абсолютна, беззаперечна і, головне, уповні демонстративна легітимність соціальної та моральної безвідповідальності”.
Гадаю, що коли Рубінштейн каже про гламур сучасної Росії, то його оцінки можна сміливо застосувати й до наших, вітчизняних умов. Бо, у принципі, скільки б ми не пнулися „в Європи”, як би не намагалися доводити своє „антиазійське” нутро, факт залишається фактом: нам не варто говорити про „західність” ментальності, а радше – про совковий триб життя і думок сучасників, який, на жаль, вкоренився на генному рівні і тому знаходить продовження вже у дітях колишніх „совків”.
Якщо виходити з того, що гламур – це як „ріденький лак” на гидотній поверхні злиднів і безпросвіття, то направду просяться алюзії з фіговими листочками ідеологічних заборон совєтського періоду над реальним життям, переживаннями і переконаннями мас. Риторика „марксизму-лєнінізму” була, за нашим автором, „розмовою мимо вух і поглядом повз предмет”, коли суспільне життя непомітно для неозброєного ока замінили його „сокирною” симуляцією. Коли все „так собі”: свої вибори, своя опозиція, акції, звинувачення...  
А тепер? Тепер маємо фактичну ту ж картину. Провладна рать легко, мовби не хотячи, пророкує з телеекрана страшні, такі, що й не снилися, перспективи майбутнього, спровоковані буцімто діяльністю вороженьків. Опозиція, яка вперто не бажає називати себе такою, присмоктавшись до коаліціянтів, послуговуючись карколомними для пересічного обивателя формулами та схемами, глузує з „не своєї вдали”. Навіть привселюдні сварки Ляшка і К у залі під куполом чомусь залишають відчуття зрежисованого спектаклю, як, до слова, й постановочні кадри російського ТБ про будні «апалчєнцев» у Донбасі, про розіп’ятих «мальчіков», про збитий Боїнг.
У стик монтуються сюжети про жахливість побуту „маленьких” українців, про черговий шок від щойно отриманих рахунків за „комуналку”, і кадри світської хроніки зі звичними персонажами політичної тусні, що бісяться з жиру і лінивства...  Справді, грубо отесана симуляція добробуту, замішана на півправді-півбрехні, свобода вибору, яка межує з цинізмом.
Поза тим, така легковажність щодо морально-психологічного стану громадян цілком ймовірно вже найближчим часом відгукнеться владі. Я не прогнозуватиму тут жорстких соціальних конфліктів, – судячи з більш-менш адекватних висновків соціологів, навряд чи українці зможуть мобілізувати себе й інших до організованих масових виступів проти режиму. Натомість, йдеться, перш за все, про соціальний інфантилізм, небажання жити і працювати в Україні, а відтак еміграцію – внутрішню чи за кордон, – це вже як кому вийде...

Ігор Гулик. Ілюстрація: glebsite.net