четвер, 27 серпня 2015 р.

Наш едем

Міркую, що втямити різницю між тим, з чого ми вийшли на Майдан, і тим, що є зараз, ми мали час. Тепер важливо розібратися у тому, що не змінилося і що потребує докорінних змін. І, як на мене, найшокуючішим залишилося досі очевидне непорозуміння між владою і нами

Якось довелося гаяти час у провінційному шинку з претензійною назвою "Едем". Зовні, та й зрештою, всередині, – все, як у людей: новітні будівельні матеріали і модні інтер'єри. Але обслуга і кава, – як у призабуті совєтські часи, коли на шинквасах схожих закладів сором'язливо плавали тушковані у помідоровому соусі кільки серед паперових квітів, а мухи на столах допивали розлитий шмурдяк…
Чи не здається вам, шановний читачу, що інтер'єри нашого з вами повсякдення схожі на оту містечкову забігайлівку, у якій поруч з модерновими лаштунками ховається (а що гірше, – вилазить з усіх закутків!) тупе совкове минуле з усіма його "привабами"?  І не важливо, – столиця це чи районовий загумінок, – іноді цивілізований зовні Київ являє регіонам такі зразки свавілля, що сільські фільозофи резонно асоціюють його з хрущовською хвилею рагулізму.
Живемо як живемо, – час од часу проклинаючи владу, яку самі ж хвацько обирали, час од часу згадуючи закон, який самі ж порушуємо на догоду хвилевим інтересам, час од часу сподіваючись на краще, поза тим звикаючи до гіршого. І химерний Стівен Кінґ звучить, як молитва: "Господи, дай мені спокій духу прийняти речі такими, як вони є, якщо я не зможу змиритися з ними, то дай мужності, щоб змінити те, що можу змінити, і мудрості, аби втямити різницю".
Міркую, що втямити різницю між тим, з чого ми вийшли на Майдан, і тим, що є зараз, ми мали час. Тепер важливо розібратися у тому, що не змінилося і що потребує докорінних змін. І, як на мене, найшокуючішим залишилося досі очевидне непорозуміння між владою і нами. 
Можна списати все на історичну традицію нелюбові українців до всіх режимів, позаяк донедавна усі владні інституції сприймалися за чужинські, а, отже, ворожі. Можна бавитися у бісер, порівнюючи передвиборчі обіцянки тих чи інших осіб, середовищ, і реальний вакуум, коли йдеться про їх виконання. Можна нігілістично твердити, що українцям взагалі невластива традиція законництва через свою скіфсько-азійську генеалогію.
Втім – все це намагання втекти у софістику і демагогію, пропонуючи спільноті шлях до глухого кута. Насправді у контексті здебільшого досконалих законів і, як подейкують, найдемократичнішої Конституції (за винятком останніх змін), у нас відсутній суспільний пакт про пошанівок і безумовне виконання цих законів.  І це, гадаю, чистить поле не тільки для банальної зневаги до права, але й для застосування різноманітних технологій з метою позірного дотримання закону, по суті ж його ігнорації.
Кожна з таких технологій – відверто кажучи, ошуканство, скільки б мені не твердили про потребу узгоджувати життя з параграфами. Хай я буду двічі формалістом і буквоїдом, але, звиняйте, люди, які пишуть закони, себто займаються таким узгодженням, передбачають не лише особисте солодке відчуття виконаного обов'язку, а й те, що їх, ці закони, хтось буде виконувати. Закон є однозначним в усіх демократичних ситуаціях, технологія ж навпаки, дозволяє собі оперувати псевдопоняттями "зважаючи на обставини", "враховуючи інтереси", "задля загального добра", якщо треба, то вже призабуте "йдучи назустріч…".
…Враження від відвідин вже міського бару, де заповзялися боротися з курінням. Зробили просто, дешево і сердито: на кожному другому столику написали: "Курити заборонено". І квит. Поруч, за кожним першим, – будь ласка. Все – у рамках. Технологія називається.

Ігор Гулик. Ілюстрація: Алєксєй Мєрінов