четвер, 1 жовтня 2015 р.

Базові свободи

Єдиний, хто насправді має право на Майдан, а, отже, на всі цінності української революції, – це громадянин, загалом народ. Апеляції окремих політиканів до спадщини київського повстання – фальшиві та недолугі

Зворохоблене суспільство множить гіпотези того, що буде після Генеральної асамблеї ООН та сирійської авантюри Путіна. Головне залишається осторонь цього дискурсу, і це найважливіше полягає, як на мене, не у наслідках фактичного переформатування  стосунків у світі, а у тому, як спільноті поводитися далі.
"Існує великий розрив між надто захопленими гіпотезою, аби вникнути у докази, і не готовими цього зробити. Єдиний спосіб зменшити цей розрив полягає в апеляції до авторитету", – стверджує знаний теолог і філософ Девід Рей Гріффін.
Авторитетів, на жаль, не залишилося, а поодинокі постаті, які бодай дають підстави для натяків на певну харизму, відкинуті на маргінес з усіма наслідками такої сепарації. Ба більше, тотальна недовіра всіх до всіх пожирає щодень крихти колишньої опінії, лише посилюючи моральну кризу звиклого до патерналізму загалу.
У низку понять, явищ і осіб, які активно ревізуються зараз, потрапили не тільки вчорашні кумири та провідники, але й базові категорії, до яких українці почали звикати лише кілька років тому. "Двоголова опозиція" (не зрозуміло, яка опозицій ніша – ОБ чи РПЛ?), вже точно, обрала об'єктом для маніпуляції суспільною свідомістю не той об'єкт. Господарка навчилася вже працювати в умовах відсутності від детермінізму з політикою, щонайменше жодні парламентські чи урядові дискусії не впливають на природній ринковий стан речей у цій царині. "Опозиціонери" мали б, у першу чергу, поміркувати над виходом з психологічної кризи, однак, самозрозуміло, що гучна назва – лише яскрава обгортка  для не надто креативних намірів.
"Світ невільний", – висновок американського агентства State of World Liberty, експерти якого помістили Україну на 87-е місце у рейтингу світового індексу свободи, не мусить бути підставою для чергового спалаху апатії в країні, де базові свободи після оборудки 3 червня опинилися перед загрозою.  Мабуть, саме час зрозуміти, що захисниками цих понять не можуть зараз бути ні Президент (через відсутність маневру і тотальну недовіру з боку левової частини вчорашнього електорату), ні тим паче чинний Кабмін (навпаки, утисків зазнають насамперед підприємці), ні Верховна Рада, охоплена внутрішніми чварами і ймовірною низкою чергових «зрад».
Єдиним оборонцем базових свобод, серед яких – і свобода слова, – залишається громадянське суспільство. Та позаяк в Україні воно ще кволе, то, мабуть, можна і треба говорити про поставу громадянина, особистості в обороні свого невід'ємного права бути вільною людиною. Саме він, – громадянин, виборець, – реалізувавши своє право обирати, і відчуваючи себе зрадженим, зневаженим і не почутим, – цілком закономірно плекатиме у собі бажання змінити стан справ. Тут мова не про почуття помсти "владі", – зазвичай, ним керуються саме владці, – тут мова про усвідомлення самодостатньості і можливостей самореалізації у скутому табу і заборонами довкіллі, про розуміння можливостей спротиву і переконання у тому, що цей спротив злу приречений на перемогу.
Єдиний, хто насправді має право на Майдан, а, отже, на всі цінності української революції, – це громадянин, загалом народ. Апеляції окремих політиканів до спадщини київського повстання – фальшиві та недолугі. Можна помилятися у виборі лідера, у виборі шляху, але майже ніколи оманливими не бувають почуття.

Ігор Гулик. Ілюстрація: anekdot.ru