вівторок, 26 січня 2016 р.

До питання про рабство

Ментально раб, позбувшись одних кайданів, шукатиме нові, і ніколи не зрозуміє того, хто справді ковтнув повітря свободи

Можна по-різному трактувати відомий вислів Гавела про те, що «за сталінської диктатури ми сиділи в клітках, нас випустили — і ми опинилися в джунглях». Утім, доволі вільну інтерпретацію цієї фрази почули днями у Росії, - країні, де культ Сталіна алярмово і доволі ентузіастично відроджують останніми роками, а стосунки між громадянином і державою направду, що не день то адекватніше, укладаються у Кіплінгову формулу закону джунглів. У «Литературной России» видрукували рецензію на роман Алєксандра Байгушева «Плач за нерозумними хозарами», причому автор цього опуса абсолютно щиро намагається виправдати… рабство. Його апологетика круто замішена на коктейлі з російської непересічності, брутального антисемітизму, месійності народу-богоносця. Ось лише один зразок його риторики: «Сьогодні наша культура мусить зробити зусилля і скинути з себе юдейську ману. Вигнати у три шиї всіх, хто торочить про "свободи". Велика заслуга Алєксандра Байгушева у тому, що він укотре нагадав нам про порожнечу неоюдейського плюралізму і про ту катастрофу, до якої ця ідеологія веде будь-яку державу».
Залишмо на совісті автора його пошуки винних у національній катастрофі Росії поза межами Росії, - це абсолютно не нова для московської публіки парадигма, її витоки слід шукати ще у чорносотенництві. Однак апологія рабства, його гламуризація, спроби ошатно подати його як «командну гру», як «жертву працівника заради успіху компанії», - це вже, погодьтеся, занадто навіть для азійської ментальності ерефії. Інша річ, що побут, особливо у тамтешній глибинці, дає яскраві приклади саме такого укладу трудових (і не тільки) стосунків між можновладцями та черню. І, до слова, якщо виходити з відомого визначення імперії як певного зразка трансляції практик на нові терени, - то на окупованій частині Донбасу маємо характерні саме для рабства прецеденти. Зокрема, судячи з повідомлень розвідки, у передчутті виборів в ОРДЛО уперто витворюють власну «політичну систему», заганяючи у стрункі партійні лави пересічних обивателів. Не бажаєш бути «партєйним», забудь про роботу…
«Будь-яка нація, яка увірує у власну непомильність, стане здобиччю демонів», - зауважував Карл Гюстав Юнг. Власне кажучи, не слід особливо подивляти з того, що маніфест на захист рабства побачив світ саме у «Литературной России», офіційному рупорові рафінованих «естетів» імперії. Цей, шанований владою за усіх часів (що Сталіна, що Горбі, що зараз – ВВП), прошарок діячів культури, путінська пропагандистська машина перетворила у таких демонів. Вони служили усім режимам вірою та правдою, вважаючи, що «це не рабство, це гнучкість і дисципліна, якщо бажаєте, "командна робота", і саме таким мусить бути моральний зразок праці у Росії» (див. «Литературная Россия», рецензія Алєксандра Андрюшкіна). Демони на кшталт Охлобистіна, Бєзрукова, Прілєпіна, Церетелі, Говорухіна etc. насправді є плоть від плоті незникненного (попри революції, репресії та класові чистки) клану «барінов», для яких усі решта – холопи, підніжки і не вартий «викликів історії» пил.  І якщо вже відверто говорити про витоки російського фашизму, то його ідеологами, попри Дугіна, Проханова та іже з ними, по праву можна вважати і цих одіозних бундючних «барінов» від культури. Вони, судячи з усього, могли б сміливо підписатися під знаменитим гітлерівським кредо: "Маса складається з пересічних особистостей, з демократів, але тисяча сліпих не можуть в сумі дати зрячого, тисяча боягузів – героя, сто тисяч парламентарів – державного діяча».
Так чи інак моделюючи перспективи постпутінської Росії, мусимо враховувати чинник новітнього рабства – системи стосунків, за яких зміна лідера аж ніяк не означає зміни ставлення до нього посполитих. Як до абсолютного монарха, рабовласника, вершителя доль. Тому не варто плодити особливих ілюзій з приводу майбутнього українсько-російського порозуміння. Ментально раб, позбувшись одних кайданів, шукатиме нові, і ніколи не зрозуміє того, хто справді ковтнув повітря свободи.

Ігор Гулик. Ілюстрація: Павел Кучинскі