суботу, 5 вересня 2015 р.

Межа нестерпного

Ми ж тільки й уміємо похвалятися невідь звідки прийшлими чеснотами, моральністю та «руками, які нічого не крали». Та насправді ці чесноти тримаємо про людське око, як і часто-густо свою «релігійність», замішану, на жаль, на фарисействі та псевдопорядності

Як ви гадаєте, коли влада не поважає саму себе, – чи може пересічний громадянин бути толерантним до її інституцій? Коли кожна дія уряду наштовхується на нищівну критику опонетів; а на кожен спіч глави держави у фейсбуці знайдеться купа компромату, – чи поважатимуть владу мешканці, приміром, Сихова? Коли у столиці мер Львова говорить одне, а щойно повернувшись у рідну вотчину, робить інше? Коли у кожному офіційному бюркові брешуть, брешуть, брешуть…
Я думаю, чи може влада, збудована на лицемірстві, фальші, брехні і подвійних стандартах, розраховувати на тривалу перспективу? За усіма прогнозами, – ні. Але ці прогнози стосуються, перш за все, нормального суспільства. Адже там жоден посадовець, бодай раз схоплений на брехні, хабарі, крадіжці у країнах розвинутої демократії, не може сподіватися на успішну подальшу кар'єру. У нас же акурат навпаки: схожі грішки, – чи не неодмінний атрибут посадового зростання.
Умберто Еко пише, що для того, аби стати толерантним, слід визначити межу нестерпного. Ось чому ми зі своєї української стріхи подивляємо толерантності європейських спільнот: вони виробили для себе і для своїх провідників критерії ганебного, неприпустимого. Власне, продукують ці критерії не стільки політики чи учені, а, радше, громадянське суспільство з його особливими механізмами впливу, вільною пресою, незаангажованими експертами.
Ми ж тільки й уміємо похвалятися невідь звідки прийшлими чеснотами, моральністю та «руками, які нічого не крали». Та насправді ці чесноти тримаємо про людське око, як і часто-густо свою «релігійність», замішану, на жаль, на фарисействі та псевдопорядності. Коли ж маємо право сказати осоружній владі категоричне «ні» на виборах, то слухаємо не власне сумління, а солоденькі співи політиканів, що натякають на неабиякі зиски і «світле майбутнє».
Якщо ж серед нас й відшукається самотній зірвиголова, який прагне сказати щось путнє і неприємне владі, то ми, зазвичай, або вираховуємо, скільки він на цьому заробить, або ж цинічно міркуємо, на скільки його, такого необачного, вистачить.
Утім саме зухвальці, до речі, й визначають заповітну межу нестерпного, переступивши яку, будь-хто – месія, Президент чи генсек, – мусять забути про толерантність стосовно своєї особи.

Ігор Гулик. Ілюстрація: Fb