вівторок, 1 грудня 2015 р.

Бузувірство нон-стоп

Жахіття у російській глибинці, на жаль, не приклади безглуздого російського бунту, це, радше, вислід бузувірства нон-стоп, спричиненого щоденною практикою усіх високих інституцій російської держави з обов'язковим її елементом – церквою

Свого часу італійський письменник Мандзоні стверджував "Ніщо так не псує народ, як звичка до ненависті". Культивація ненависті, – цього доволі ницого поняття, якщо воно не супроводжується природним антонімом – любов'ю, – властива не тільки нашим північно-східним сусідам, але й доволі цивілізованим націям Старої Європи. Однак суттєвою є відмінність контекстів. На Захід від українського Чопа добре засвоїли уроки порівняно недавньої історії, коли нагнітання ненависті оберталося якраз супроти адептів таких суспільних доктрин. У пострадянській Росії, яка до того ж несе хрест сповненого "кривавими хлопчиками" столітнього минулого, навпаки – доктрина ненависті є основою будь-якого ефективного режиму – чи то самодержавства, чи комуністичної диктатури, чи так званої керованої демократії Путіна.
Мені заперечать, мовляв, навіщо обгрунтовувати бузувірські вчинки затуманених наркотиками чи, - як у російському контексті - самогоном голів, що ладні продавати за випивку колоди зі зрубів власних домівок, високими теоріями облаштування держави? Я не відкидаю банально-побутових мотивацій злодіянь, звістками про які ряснів і рясніє інтеренет, поза тим, у ньому чітко простежується життєвий триб "відсутності гальм", коли йдеться про ближнього.  Стереотип стосунків вояка-федерала і чеченських мешканців; зажерливого чинуші і безправного прохача; всесильного "царя-батюшкі" і його підлеглих "смєрдов" поступово перекочовує у Російське Нечорнозем'я, у сибірські простори, на Далекий Схід. Тисячі молодиків пройшли "добру школу" – спочатку в Афганістані, відтак – в Ічкерії, Абхазії, в українському Донбасі, і ось зараз – у Сирії, - – і продовжують втілювати її уроки в безпросвітті тисяч «карамазових». Це не синдром мілітариста-свавільника, це – єдиний, на думку тисяч, спосіб вижити, вивищитися, взяти своє…
Спосіб, в ефективності якого посилено переконує аудиторію російська верхівка. Бо що таке імперія? Це, за визначенням одного з російських філософів, "трансляція певного зразка на увесь простір". Цим зразком для росіян, принаймні, більшості з них, не надто перейнятих високими матеріями, є, за історичною традицією, керівник держави. Якщо він дозволяє собі "мочити у сортирі чеченських повстанців", якщо за його згодою злітають у повітря авта провідників моджахедів у будь-якому куточку земної кулі, якщо підозри в організації найрезонансніших злочинів останнього часу падають саме на ВВП, – то, скажіть-но, чи не показовим є цей "певний зразок"?
Чи може стати авторитетом в російських умовах церква? Чи можуть її священики покладатися на імунітет святості та недоторканості? Тоді запитаймо себе, чи засудив найвищий клір із Загорська бодай один нелюдський вчинок у Чечні чи в Україні? І матимемо відповідь на запитання про харизму РПЦ. Вона давно перетворилася на інструмент, який "транслює певний взірець на увесь простір", куди сягають її амбітні плани. Саме вона не може змиритися з втратою України, бо левова частка церковної калитки сусідів наповнюється саме нашим богобоязливим людом.
Жахіття у російській глибинці, на жаль, не приклади безглуздого російського бунту, це, радше, вислід бузувірства нон-стоп, спричиненого щоденною практикою усіх високих інституцій російської держави з обов'язковим її елементом – церквою. Коли убивали священиків – Мєня, отця Германа, начальник прес-служби Московської патріархії Владімір Вігілянській заявляв, що "значить нема страху перед Господом". А якщо Бога немає, то дозволено все (щось дуже знайоме із курсу росіської класичної літератури).
Але коли страх Господній – ніщо у порівнянні зі страхом перед державою?

Ігор Гулик. Ілюстрація: news.sarbc.ru

Олег Паска у програмі "Профілі з Ігорем Гуликом"


Чинник геноциду

Ніхто й не думав втямливо пояснити росіянам, що визнання Голодомору геноцидом продемонструє їхню внутрішню потугу до змін, бо народ, здатний на великодушність, ніколи не терпітиме влади ошустів. Хоча «великодушність» для 80 відсотків мешканців «ерефії» - це з галузі квантової механіки…

Він, цей чинник, мабуть, ще довго визначатиме характер стосунків між Україною та Росією, часами відходячи у підтексти економічних, культурних та інших проблем, які вирішуватимуть дві сусідні країни, часами зринаючи на поверхню, аби загострити й без того не надто приязні взаємини. Йдеться про визнання вини однією зі сторін, а, отже, про виснажливий процес катарсису, на який може зважитися лише психологічно міцна спільнота. Росія ж наразі перебуває у стадії, коли симптоми імперської агонії не дають її громадянам адекватно оцінювати потенціал батьківщини, що, своєю чергою, полегшує керівництву маніпуляції зі суспільною опінією.
Цинізм давньої заяви офіційної Москви про неможливість визнання "так званого голодомору" геноцидом українців – аж ніяк не виняток у риторичній повсякденщині  кремлівських вельмож. Не менш цинічно і безапеляційно Росія розповідала Європі про амбіції на енергетичну монополію, гарячковою, злостивою є її реакція на низку національно-визвольних рухів у середині імперії, атавізми совєтського домінування проглядаються і на закавказькому, близько- і далекосхідному векторах її зовнішньої політики. Ну, і безперечно, - Крим та Донбас…
Однак сусідська реакція на спроби України врешті-решт підготувати і подати на розгляд ООН документ про визнання Голодомору геноцидом стали доволі симптоматичною з огляду на те, які акценти нам пробують нав'язати. Без сумніву, кажуть нам, Голод 1932 – 33 років – очевидний і незаперечний факт історії. Але трактувати його за етнічною ознакою, себто назвати його геноцидом, не випадає, позаяк вмирали від нестачі харчів не тільки українці, але й росіяни, казахи…
Для не надто обізнаного у контекстах подій така аргументація позірно виглядатиме переконливою. Бо й справді, чи вибирала смерть свої жертви, заглядаючи у метрики? Ні. Отож, заспокіймося і поставмо жирну крапку, історію ж не повернеш…
Але кремлівські ритори геть запізнилися зі своїми аргументами. Київ якось запропонував на розгляд Ради міністрів закордонних справ Співдружності Незалежних Держав питання про визнання "жнив розпачу" актом геноциду проти українського народу. Не проблема, що у керівників зовнішньополітичних відомств країн-учасниць СНД руки не дійшли до цього документу. Показовим є інше:  більшість країн Співдружності осібно визначилися у цьому питанні на користь українців.
Що ж до світового масштабу, то парламенти та уряди понад 20 країн світу визнали Голодомор 1932-1933 років геноцидом українців. У 1988 році комісія Конгресу США, а також міжнародна комісія дійшли того ж висновку. 
Нема потреби особливо пояснювати, що найоб'єктивнішу оцінку жахіттям, які випади на долю українського селянства у 30-і роки минулого століття, дали незаангажовані Роберт Конквест, Джеймс Мейс та Ґарет Річард Воган Джонс.  Біда тільки, що з українського боку ніхто й не думав втямливо пояснити росіянам, що визнання Голодомору геноцидом допоможе їм стати урівень з іншими цивілізованими націями. Не тому, що це продемонструє їхню внутрішню потугу до змін, а ще й тому, що народ, здатний на великодушність, ніколи не терпітиме влади ошустів. Хоча «великодушність» для 80 відсотків мешканців «ерефії» - це з галузі квантової механіки…

Ігор Гулик. Ілюстрація: censor.net.ua