Усі больові
точки української історії, повернуті нині із забуття, є незвичними для
сучасного матеріалізованого світу, суспільства споживачів і циніків
Чому жодна з гучних, на перший погляд, подій не знаходить такого розголосу,
як, до прикладу, відкриття «Азовом» пам’ятника Святославові
Хороброму? Чи це просто так видається нам, в Україні, чи, направду, світові
нічим більш захоплюватися чи обурюватися, лише нашими внутрішніми справами?
Якщо питання – у першому вимірі, то справи кепські. Українці потрапили у
замкнене інформаційне поле, вони пережовують інтерпретації вітчизняних медій, і
навіть світовий розголос про наше буття подається вже препарованим київськими
чи містечковими редакторами. Але уважати так немає чи майже немає підстав,
оскільки навіть після вимкнення російських телеканалів у пересічного
громадянина залишилося ще купа джерел інформації з-поза меж України.
Але направду, мабуть, відповідь слід шукати у другому варіанті постановки
питання. Усі больові точки української історії, повернуті нині із забуття, є
незвичними для сучасного матеріалізованого світу, суспільства споживачів і
циніків. Вони повертають спільноту до пронизливо людських за своєю суттю
категорій добра і зла, моралі і ницості, до високих злетів духу і незмірних за
глибиною розпачу маленьких трагедій. Це вам не гламурна картинка голлівудського
фільму про Другу світову, це – відкрита рана, сльози над якою не потребують
гліцерину в очах акторів. Це, якщо бажаєте, вимір дистанції, що пролягла поміж
нами і довкіллям, враженим глобалізацією. Це – наш хутір, з якого ми не
вибралися досі, це – свята наївність аборигенів, яка вражала своєю
безпосередністю „цивілізованих” колонізаторів.
Інші народи вже давно „народили” своїх героїв, ми ж лише починаємо
„презентувати” своїх, справжніх. Інші у незапам’ятні часи перемололи в
свідомості жахи середньовіччя, залишивши нащадкам відкореговані легенди. Наша
„чума” поруч – якихось 75 літ тому, і переказів про неї катма, оскільки майже
всі дотеперішні оповідачі завершували, зазвичай, Сибіром. А народження нових героїв
та нових легенд завжди непокоїть комфортне і спокійне життя інших, забирає у
декого сон, у декого – надії на спокійну старість, у декого – вироблений упродовж
літ імідж пристойності. Тому й реагують на українську воскреслу пам’ять не завжди доброзичливо й адекватно. Тому й
намагаються кпити з неї, забуваючи, що той, хто насміхається над минулим, – або
ідіот, або викінчений негідник.
І хай при владі – невправні державні менеджери. Однак, перетнувши межу
неповернення до забуття історії народу, змусивши світ прислухатися до Києва, вони
можуть вже й піти. Цього більш ніж достатньо, аби залишитися в тій минувшині
назавжди.
Ігор Гулик.
Ілюстрація: ru.krymr.com