Мораль і політика – категорії
несумісні, вони лежать у паралельних площинах. Ба більше, ті, хто осягнув
владу, мусять або прийняти особливий етичний кодекс, випробуваний легіоном
попередників, або ж вдатися до дефензиви з високих бюрок. Обирають, як правило,
перше
Апеляції до сумління
набувають сенсу лише за умови присутності останнього. Коли ж совіть перебуває
на межі віртуалу, потрактовується за таку собі абстрактну категорію, інжирний
листочок порожнечі, словесну форму на випадок, коли нічого сказати, наївними і
легковірними є надії на її пробудження. І все ж у сотнях емейлів та епістол,
якими щодня повниться редакційна поштова скринька, знаходимо благання до
совісті владоможців, натяки на варіант "пожити у ролі прохача",
моральні мотивації для ухвалення позитивного рішення.
Поза тим, мораль і
політика – категорії несумісні, вони лежать у паралельних площинах. Ба більше,
ті, хто осягнув владу, мусять або прийняти особливий етичний кодекс,
випробуваний легіоном попередників, або ж вдатися до дефензиви з високих бюрок.
Обирають, як правило, перше.
Мабуть, тонни паперу
списано, аби переконати пересічного громадянина у тому, що ніхто й не бажає
перейнятися його насущними проблемами, що всі грандіозні проекти, за які
береться так звана "правляча еліта", здебільшого, висмоктані з
пальців політтехнологів для здобуття позитивної опінії, прораховані на
калькураторах схеми отримання зиску, – готівкою чи зміцнілим авторитетом. Ба
більше, – на Заході вже, мабуть, десятиліття поспіль обговорюють стійку
тенденцію до відмирання держави, – нікому не потрібного інструменту примусу,
покори, який що не день, то втрачає притаманні йому у минулому риси безпеки
окремого громадянина. Один з ідеологів цього модерного вчення Мартін Ван
Кревельд вважає, що, попри безпековий чинник,
корпорація, яку ми звикли називати державою, втратила зданість провадити війни
з іншими корпораціями, перестала дбати про загальне благо, є безсилою перед
всеохопною тенденцією глобалізації.
Цей
елемент світосприйняття, як, на мене лише актуалізувався після відомих подій на
Майдані. Направду, як у Бернарда Шоу, "якщо ви розпочинаєте зі самопожертви заради тих, кого любите, то
завершите ненавистю до тих, кому себе офірували". Нинішні ремствування з приводу "зради
Майдану" спричинені масовою "самопожертвою", бо революція для
багатьох була не усвідомленим бажанням побороти несправедливість, а більше
офірою "заради тих, кого любили", себто знакових фігур здвигу,
втілень совісті і справедливості. Тоді вони були поза владою, то ж у масовій
свідомості не знайшлося місця для критичного погляду на те, що вони
проголошували, що пропонували, яким чином відповідали на запити часу і
прихильників. Нині ж, коли "вожді" обійняли владні посади, маємо
ситуацію за тим же Шоу: "Мені не потрібен Бог, який не вміє відповісти на
мої запитання…".
Але доки
ми віритимемо тому, що пишуть на парканах?
Ігор Гулик. Ілюстрація: Fb