пʼятницю, 4 грудня 2015 р.

Порозуміння чи угодовство?

Біда у подвійних стандартах, якими й досі, незважаючи на відсутність окупанта, чужинця у владних кабінетах, послуговуються ті, хто за покликанням мав би бути взірцем моральності і чистоти вчинків

Несмачні історії із численними заявами інтелігентів до президентів, прем’єрів з вимогами (впишіть потрібне…) дають підстави погодитися з сумнівним, на перший погляд, твердженням про відсутність в Україні такого соціального „прошарку”, натомість існування середовища аполітичних інтелектуалів. У галицьких умовах це ще й симптом задавненої недуги, яку свого часу змалював безжальними мазками Іван Франко у своїх „Критичних письмах о галицькій інтелігенції”. Назва цієї недуги – угодовство, яке вміє вбиратися у розмаїті шати, але не змінювати при цьому свою ницу суть.
Я завжди подивляв цій рисі знаних і самодостатніх осіб, іменами яких можна окреслювати цілі епохи у царинах їхньої діяльності, – в архітектурі, містобудуванні, мистецтвознавстві, красному письменстві. Можна зрозуміти їхнє бажання зробити значно більше, але ніколи не погоджуватимуся з ціною, яку вони схильні платити за можливість втілити свої задуми. Адже ті, від чиїх забаганок залежить доля нашої культури чи науки, – чиновники різного рангу, навіть найвищого, включно з прем’єрами та президентами, – так і залишаться чиновниками епохи Возницького, Марії Байко чи інших знакових фігур. Їх, цих справжніх авторитетів, можна полічити на пальцях однієї руки, поза тим, керівників уряду за 25 років у нас було чимало, а скільки ще буде!..
Біда, проте, в іншому, – у подвійних стандартах, якими й досі, не зважаючи на відсутність окупанта, чужинця у владних кабінетах, послуговуються ті, хто за покликанням мав би бути взірцем моральності і чистоти вчинків.  Про окупанта, – це певна алюзія знову ж таки на Франка, але більшою мірою – на артикуляторів рабського становища національно свідомих сил у часі комуністичному. Без сумніву, вони сьорбнули без міри принижень та нагінок, але, будьмо відвертими, ніхто не ставив до стінки промовців на так званих Народних Зборах у Львівській Опері 1939-го, вони самотужки писали свої „полумяні спічі” во славу батька Сталіна. А окупант відтак зумів уповні витиснути зиск від таких промов, переконуючи цивілізований світ у свідомому виборі галичан на користь большевизму. Мені зауважать: польські репресії, бажання жити „у сімї вольній, новій”. Але вже тоді був доволі промовистий приклад родини Крушельницьких, були знання про Великий Голод...
Ніхто не водить й руками підписантів усієї тієї епістолярної спадщини, що нагромадилася упродовж чверті століття. Причому, зауважте, її ганебність не у тому, що люди хочуть про щось писати. Ганебним є виправдання, яким послуговуються: мовляв, нам передали, що президент (премєр etc) так хоче... Завтра президент захоче необмеженої влади, і ми погодимося на тому, навіть не задавши собі труду помізкувати над наслідками, зрештою, над своєю власною долею. А післязавтра народ обере іншого президента і що, – „на колінця припадемо”? Навіть, якщо цей народний вибір буде нам не по нутру?
Але… Дармового сиру не буває. Я чудово розумію глибину вдячності письменників за відремонтовану Спілку, чудово розумію Бориса Возницького, який колись збирав ледь не на папертях копійки на порятунок замків. Але вдячність владі має певні межі, і вони, зазвичай, окреслюються самими особами, їхньою самоповагою, і, якщо бажаєте, відповідальністю. А казуїстику довкола термінів „порозуміння” чи „угодовство” ми вже чули.

Ігор Гулик. Ілюстрація: caricatura.ru