суботу, 21 листопада 2015 р.

Між краплями дощу

Корупція процвітатиме у нас доти, доки держава братиме плату у вигляді податків за невиконану роботу. Тобто, – не гарантуватиме прав платникам, не забезпечуватиме належного рівня безпеки, не упорядкує систему правосуддя і таке інше. Податки у нашому випадку можна розглядати як хабар, бо, заплативши їх, українець резонно розраховує на лояльність держави у випадку його не надто правомірних вчинків

Ситуація із вибором з-поміж двох бід стає традиційною для української спільноти. Це ж, у свою чергу, означає дві речі: перша з них очевидна –  країні потрібна, як повітря, ротація еліт; друга – трохи прихована: держава досі не має стратегії, хоча за 25 років незалежності її пересічні громадяни вбухали у цей яловий механізм шалені кошти.
Щодо зміни еліт, то її, на жаль, не передбачається. Навіть на позачергові парламентські вибори (за прогнозом опозиціонерів-оптимістів, – через щонайбільше півроку) ми підемо, взявши актуальний нині анекдот: „Два пси зібралися на вибори. „За кого голосуватимеш?”, – запитує один. „А мені байдуже – чи за Герасима, чи за академіка Павлова...”.
Переконання про тяглість ситуації „вибору між поганим і гіршим” грунтується на тесті, який недавно пройшли львівяни. Їм також, зясувалося, долеко не байдуже, хто із ймовірних президентів мав керувати містом. Прагматичні політтехнологи Садового вправно вивели у другий тур «свободівця» Руслана Кошулинського, і за всієї симпатії до вояка АТО, значна частина галицької інтелігенції фактично бойкотувала другий тур. Бо чудово пам’ятає «блиск і злидні» «свободівської» більшості у міськраді минулої каденції.
Оскільки вибору у схожих ситуаціях фактично немає, то ми робимо свій, – життєвий, приземленіший і зручніший. Голосуємо емоціями. Зневіра та апатія сягає апогею, бо висловитися проти всіх – теж вибір, який не спричинить особливих наслідків. За когось віддасть голоси лише дорога родина, і якщо вона чисельніша від челяді опонента бодай на одну особу, то матимемо «репрезентанта». І система працюватиме, – із корупцією ще вищого порядку, позаяк сімейні узи пов’язуватимуть обранця ще міцніше.
До слова, про корупцію. Вона процвітатиме у нас доти, доки держава братиме плату у вигляді податків за невиконану роботу. Тобто, – не гарантуватиме прав платникам, не забезпечуватиме належного рівня безпеки, не упорядкує систему правосуддя і таке інше. Податки у нашому випадку можна розглядати як хабар, бо, заплативши їх, українець резонно розраховує на лояльність держави у випадку його не надто правомірних вчинків.
Вірус недовіри до всіх і вся лише стверджує невеселу висновок: за роки незалежності жоден із владних мужів, жодна державна інституція не доклали потрібних зусиль до формування так званого суспільного капіталу. Про власні статки вони дбали, без сумніву, усі. А суспільний капітал – це щось нематеріальне, це власне і є ота довіра: платника податків до влади, клінта до банкіра і навпаки, пацієнта до лікаря, читача – до журналіста... Маючи його, можна думати й про вибір, і про стратегію. Втративши або ж не здобувши – нидіти у безвиході і депресії. Хто із кандидатів бодай заікнувся про суспільний капітал? 

Ігор Гулик. Ілюстрація: anekdot.ru