вівторок, 1 грудня 2015 р.

Бузувірство нон-стоп

Жахіття у російській глибинці, на жаль, не приклади безглуздого російського бунту, це, радше, вислід бузувірства нон-стоп, спричиненого щоденною практикою усіх високих інституцій російської держави з обов'язковим її елементом – церквою

Свого часу італійський письменник Мандзоні стверджував "Ніщо так не псує народ, як звичка до ненависті". Культивація ненависті, – цього доволі ницого поняття, якщо воно не супроводжується природним антонімом – любов'ю, – властива не тільки нашим північно-східним сусідам, але й доволі цивілізованим націям Старої Європи. Однак суттєвою є відмінність контекстів. На Захід від українського Чопа добре засвоїли уроки порівняно недавньої історії, коли нагнітання ненависті оберталося якраз супроти адептів таких суспільних доктрин. У пострадянській Росії, яка до того ж несе хрест сповненого "кривавими хлопчиками" столітнього минулого, навпаки – доктрина ненависті є основою будь-якого ефективного режиму – чи то самодержавства, чи комуністичної диктатури, чи так званої керованої демократії Путіна.
Мені заперечать, мовляв, навіщо обгрунтовувати бузувірські вчинки затуманених наркотиками чи, - як у російському контексті - самогоном голів, що ладні продавати за випивку колоди зі зрубів власних домівок, високими теоріями облаштування держави? Я не відкидаю банально-побутових мотивацій злодіянь, звістками про які ряснів і рясніє інтеренет, поза тим, у ньому чітко простежується життєвий триб "відсутності гальм", коли йдеться про ближнього.  Стереотип стосунків вояка-федерала і чеченських мешканців; зажерливого чинуші і безправного прохача; всесильного "царя-батюшкі" і його підлеглих "смєрдов" поступово перекочовує у Російське Нечорнозем'я, у сибірські простори, на Далекий Схід. Тисячі молодиків пройшли "добру школу" – спочатку в Афганістані, відтак – в Ічкерії, Абхазії, в українському Донбасі, і ось зараз – у Сирії, - – і продовжують втілювати її уроки в безпросвітті тисяч «карамазових». Це не синдром мілітариста-свавільника, це – єдиний, на думку тисяч, спосіб вижити, вивищитися, взяти своє…
Спосіб, в ефективності якого посилено переконує аудиторію російська верхівка. Бо що таке імперія? Це, за визначенням одного з російських філософів, "трансляція певного зразка на увесь простір". Цим зразком для росіян, принаймні, більшості з них, не надто перейнятих високими матеріями, є, за історичною традицією, керівник держави. Якщо він дозволяє собі "мочити у сортирі чеченських повстанців", якщо за його згодою злітають у повітря авта провідників моджахедів у будь-якому куточку земної кулі, якщо підозри в організації найрезонансніших злочинів останнього часу падають саме на ВВП, – то, скажіть-но, чи не показовим є цей "певний зразок"?
Чи може стати авторитетом в російських умовах церква? Чи можуть її священики покладатися на імунітет святості та недоторканості? Тоді запитаймо себе, чи засудив найвищий клір із Загорська бодай один нелюдський вчинок у Чечні чи в Україні? І матимемо відповідь на запитання про харизму РПЦ. Вона давно перетворилася на інструмент, який "транслює певний взірець на увесь простір", куди сягають її амбітні плани. Саме вона не може змиритися з втратою України, бо левова частка церковної калитки сусідів наповнюється саме нашим богобоязливим людом.
Жахіття у російській глибинці, на жаль, не приклади безглуздого російського бунту, це, радше, вислід бузувірства нон-стоп, спричиненого щоденною практикою усіх високих інституцій російської держави з обов'язковим її елементом – церквою. Коли убивали священиків – Мєня, отця Германа, начальник прес-служби Московської патріархії Владімір Вігілянській заявляв, що "значить нема страху перед Господом". А якщо Бога немає, то дозволено все (щось дуже знайоме із курсу росіської класичної літератури).
Але коли страх Господній – ніщо у порівнянні зі страхом перед державою?

Ігор Гулик. Ілюстрація: news.sarbc.ru

Немає коментарів:

Дописати коментар